Sveriges mest närproducerade skolmat!

Matsal

Skolrestaurangens omtyckta mat och fantastisk utsikt lockar många elever, personal att äta och njuta av det som serveras. Matsalarna blir en naturlig samlingsplats för alla på skolan. Vi är mycket stolta att kunna servera skolans eget producerade kött och potatis.

God och klimatsmart mat

Skolans restaurang är känd för sin riktigt goda mat som till stor del även är producerad på skolan. För att skapa lugn och ro för elever och personal under lunchen finns två matsalar samt en mindre extramatsal. Framåt sommaren sitter vi självklart ute och äter med utsikt över Siljan.

Inom kommunen och på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik är ambitionen att servera närodlad, KRAV-märkt och ekologisk mat. På kommunens sida Mat, lunch Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du mer information om bland annat matsedel, kostpolicy och återtag.

Måltider

Frukost (till låg kostnad) finns att köpa i skolans caféer innan lektiorna börjar, måndag till fredag.

Lunchen är gratis för alla gymnasieelever och serveras klockan 11 till 13.

Middag serveras måndag till torsdag mellan klockan 15:45 till 17:15. Elever och personal köper enskilda middagar eller ett häfte med 10 middagar. Det går bra att betala med kort i matsalen.

Kvällsfika till internateleverna serveras klockan 20 till 21 i Tunets cafeteria och ingår i boendekostnaden.

Återtag

Stiernhööksgymnasiet lantbruk producerar råvaror som efter bearbetning går till Rättviks kommuns skolors och äldreboendes kök för tillagning. Återtagsprodukterna består alltid av nötkött, griskött, lammkött och potatis. Även andra produkter, exempelvis olika grönsaker, honung, havregryn och rapsolja, kan under perioder ingår i återtaget. Vi ser vikten med närproducerat i hela framställningsprocessen så även bearbetningen sker i största möjliga mån med samarbetspartners nära skolan. Därmed är Stiernhööksgymnasiet en av skolorna som har den mest närproducerade skolmaten i hela landet!