Betyg och vidare studier

Rättviks kommuns centralarkiv kan ta fram kopia på ditt betyg.

För att lämna ut betygskopian till dig behöver centralarkivet:

• Namn
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Eventuellt postadress om du vill ha betyget som en papperskopia

Skicka ett mejl till centralarkiv@rattvik.se för att begära en kopia på ditt betyg. Du kan också ringa 0248- 70 307.

Vid frågor om betyg efter gymnasieutbildning på naturbruk/lantbruksskolan i Rättvik före år 2005 kontaktar du Regionarkivet i Ludvika. Regionarkivet i Ludvika når du via e-post regionarkivet@regiondalarna.se eller telefon 0240‑49 54 20.

Betyget skannas och vi skickar det som pdf-fil till dig via Trusted­Dialog som är en säker meddelande­lösning. Du identifierar dig med bank-id för att få tillgång till din betygs­kopia. Vi kan också skicka en pappers­kopia till post­adressen.

Tänk på att beställa betyget i god tid då centralarkviet i Rättvik inte alltid har möjlighet att ta ut betyget med kort varsel.

Vid frågor om betyg efter vuxenutbildning i Rättvik kontaktar du Vuxenutbildningen Leksand-Rättvik via e-post vuxenutbildning@leksand.se eller telefon 0247‑806 68. Betyget finns arkiverat i Leksand oavsett studieort.

Ska du studera vidare?

När du har avslutat dina studier på Stiernhööksgymnasiet läses dina betyg in i betygsdatabasen som Sveriges universitet och högskolor använder i antagningsprocessen. Det betyder att när du anmäler dig till en utbildning så finns dina betyg registrerade.

Kontrollera uppgifterna i betygsdatabasen

Det är viktigt att du går in på "Mina sidor" och ser att alla dina betyg finns med. Länk till antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Betygen syns efter anmälan

• Du måste börja med att göra en anmälan innan du kan se dina betyg i betygsdatabasen. Det tar ett par dagar från att anmälan är gjord tills du ser dina betyg på "mina sidor". Om det saknas något betyg som du exempelvis fått efter att du anmälde dig kan du behöva anmäla dig på nytt för att det nya betyget ska läsas in.

Skanna in dina betyg själv

• Om du tog studenten innan Stiernhööksgymnasiet anslöt sig till betygsdatabasen finns inte dina betyg där. Du behöver då själv skanna in dem. Så länge du har ditt betygsdokument kan du alltid själv skanna in det ifall det inte finns i betygsdatabasen.