Kuskutbildning i brukshästkörning

Exempelbild.

Vill du ha hästen som sin dagliga medarbetare?! Då är ”kuskutbildning i brukshästkörning” något för dig. Efter utbildningen finns möjligheter att arbeta med häst inom skogs- eller jordbruk, turism, parkskötsel eller skötsel av naturskyddsområden.

Stiernhööksgymnasiet är en del i yrkeshögskolans utbildning som är eftergymnasial, kostnadsfri och studiestödsberättigad. Den ger en yrkeshögskoleexamen och är Sveriges enda yrkesutbildning i brukshästkörning.

I utbildningen ingår ämnen som körning, körhästens utbildning, hästturism, anläggningsvård, underhåll och hantverk, hästkunskap för egenföretagare och företagsekonomi för hästentreprenörer.

Utbildningen sträcker sig över två år och är på halvfart. Utbildningen sker dels på Wången, dels hos erfarna lärare på olika orter runt om i Sverige. Viss del av utbildningen sker på distans.

Mer information om utbildningen, information om antagningsprov samt frågor och svar hittar du via denna länk. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ansökan är öppen fram till 25 april. Länk till ansökan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt på Kuskutbildningen

Utb.ledare kusk- & hovslagarutb. Samordnare Brukshästcentrum

Malinda Alriksson

Tel. 0640-174 18