Din väg i livet

Studie- och yrkesvägledning

Som elev kan du få hjälp med dina studieval både inför och under gymnasietiden. Syftet med vägledningen är att ge dig bättre beslutsunderlag inför dina val.

Så fungerar det

I begreppet "vägledning" kan innefattas mycket. Förenklat kan du tänka sig vägledning som en process i tre steg:

• Vem är jag?
  • Vad kan jag göra?
  • Hur gör jag?

Vi hjälper dig att reda ut din nusituation och försöker få dig att se klarare på dig själv och dina möjligheter.

Här kan du diskutera

• dina framtidsplaner
  • var är du, vart ska du, vad vill du, hur kommer du dit?
  • prata yrkesval och få hjälp med karriärvägledning
  • få information om utbildningar och behörighetskrav till olika utbildningar
  • få information om studiefinansiering och validering (gäller vuxenutbildningen)

Kommunalt aktivitetsansvar (KAA) - för dig om inte går gymnasiet eller saknar en gymnasieexamen

Om du har frågor eller funderingar, behöver vägledning av studie- och yrkesvägledare eller behöver få hjälp att hitta sysselsättning är du välkommen att kontakta KAA-ansvarig.

På kommunens webbsida kan du läsa mer om vilken hjälp du kan få och hur man kontaktar KAA-ansvarig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Information till andra skolor

Alla gymnasieskolor ska skyndsamt rapportera elever, folkbokförda i Rättviks kommun, som gör studieavbrott. Anmälan görs till Lottie Knutsson Öljegård.

Man som drar slang över gräsmatta.

Studie- och yrkesvägledare

Madeleine Blixt
madeleine.blixt@rattvik.se

BA, EE, EK, IM, NA, SA,
NIU-vägledning

Jennie Forsberg

Studie- och yrkesvägledare

Jennie Forsberg
jennie.forsberg@
rattvik.se

NB, Anpassad gymnasieskola,
KAA-vägledning

Man som drar slang över gräsmatta.

Kommunalt aktivitetsansvar KAA

Lottie Knutsson Öljegård