En öppen dörr

Grundläggande behörighet

Gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högskola och universitet

Nya bestämmelser för elever på yrkesprogram

Från 2023 gäller nya bestämmelser som ska göra det lättare för elever på yrkesprogram att nå grundläggande behörighet till högskolan. Förändringen innebär att kurserna i svenska 2 och 3 eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6 ingår i den nya programstrukturen. Programstrukturen utökas därmed till 2800 poäng.

Kraven för yrkesexamen har inte ändrats och alla elever kan fortfarande nå en yrkesexamen inom 2500 poäng.
Det är eleven som gör ett aktivt val och väljer bort de nämda kurserna om eleven inte önskar läsa dem eller om eleven hellre vill använda delar av sitt individuella val till de behörighetsgivande kurserna. På alla skolans yrkesprogram väljer du en yrkesutgång och kan efter examen gå direkt ut i arbete.

Mer information om de nya bestämmelserna hittar du på Skolverkets Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hemsida.

Studera på högskola och universitet

För att studera på högskola och universitet behöver du ha grundläggande behörighet, vilket innebär:

• gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program eller
  • gymnasieexamen från ett yrkesprogram med godkänt (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6

Förutom grundläggande behörighet kräver många utbildningar även särskild behörighet vilket du kan läsa mer om på de specifika utbildningarnas hemsidor.