Bli en entreprenör!

Ung Företagsamhet

Daladoft

Genom kursen entreprenörskap eller entreprenörskap och företagande får du ett verklighetsbaserat lärande genom att starta och driva ett riktigt företag.

Personlig utveckling

Du får massor med värdefulla, praktiska erfarenheter och möjlighet att utveckla din kreativitet, ledarskapsförmåga och företagsamhet. Hösten börjar med en kick-off där du får träffa Ung företagsamhet Dalarna och lokala företagare på en inspirationsdag. Här berättar UF-inspiratörerna om sina erfarenheter och företagsidéer. Du får inspireras och samtala med erfarna företagare om dina affärsidéer och planer. Under läsåret jobbar du med att förverkliga din företagsidé, tillverka och sälja din produkt samt upprätta de dokument som krävs i företagsvärlden.

Mässa och tävlingar

Varje år kan UF-företagen ställa upp i lokala, regionala och nationella tävlingar. I och med tävlingarna har man som UF-företagare möjlighet att vinna prispengar som kan investeras i företagets verksamhet. I början av februari hålls den lokala UF-mässan i Rättvik. Under mässan ställer samtliga UF-företagare ut sina produkter i respektive monter. Dagen avslutas med prisutdelningar i tävlingarna: "Årets säljare", "Årets produkt", "Årets monter" och "Årets UF-företag". Pristagarna i tävlingen "Årets UF-företag" kvalificerar sig till Dalamästerskapen (DM) i Ung Företagande som går av stapeln i slutet av mars. Under DM ställer man ut och tävlar mot företag från hela Dalarna. Går det bra även där kan man få åka på SM i slutet av maj.

Framgångar

Sedan Stiernhööksgymnasiet inledde arbetet med Ung Företagsamhet har framgångarna bara blivit fler med åren. Under Dalamästerskapen i Borlänge den 30 mars 2023 tog skolan hem följande priser:

• Årets UF-lärare i Dalarna: Fredrik Hultberg, Stiernhööksgymnasiet
  • 2:a plats Årets UF-skola: Stiernhööksgymnasiet